Frejas utveckling

Det var väldigt länge sedan jag gjorde ett inlägg om Frejas utveckling så here we go.
 
Nu är Freja nästan 23 månader, alltså nästan 2 hela år. Hon är en väldigt bestämd liten dam som gärna vill klara sig mycket själv. Hon är väldigt framåt och vill gärna lära sig mycket fyskiska saker. Inte massa småpill utan större saker som att cykla, gå i trappa, sitta på vanlig stol osv. Vissa saker kan hon "fega" med om hon inte är på humör. Och på tal om humör, det har hon ett väldans.. Man hör på långa vägar om hon inte är glad, fast man hör också när hon är väldigt glad ;) 
 
Språk/tal
Hon pratar mycket, både genom talet men också genom (stöd-) tecken. Bara de senaste veckorna har hon börjat med 2 ordsmeningar. Första riktiga 2 ordsmeningen var "morfars nalle" (och nej, hon säger inte r i morfar så låter lite annorlunda). Nu säger hon mycket som handlar om Pippi, vilket för övrigt är en stor favorit just nu! Så blir "Pippi stark", "Pippi båsa (blåsa) och sen har vi " Tino (Lejon) dansa" vilket hon fått från Leos lekland. Så språket har kommit igång väldigt mycket vilket uppskattas för min del. Missförstånden blir färre och färre, desto mer vi kan kommunicera riktigt!
 
Lek/Aktivering
Hon är väldigt duktig på knopp-pussel så det är numer ingen utmaning längre. Hennes lekar just nu är med dockor, vagnar & leksakskök. Hon leker gärna en stund med play doh lera eller måla (allra helst på kroppen -.-'). Hemma hos mormor&morfar samt farfar är det duplo som gäller, men även dockor. 
 
Hon använder surfplattan en hel del (finns många åsikter om det men just nu får de vara en del surfplatta när jag inte är i skick att aktivera henne fysiskt hela tiden pga graviditeten). Där har hon lärt sig massor. Hon sorterar, pusslar, räknar och lär sig färger bland annat. Så med rätt spel (helst pedagogiska) så ser jag inte det som en nackdel med surfplatta. Inte så länge man har det i rätt mängd. 
 
Socialt
Beroende på humör så är Freja ganska nyfiken på nya människor men även något reserverad. Lite får man kämpa för att hon ska våga sig fram osv. Men personer som hon känner har hon inga problem med att leka direkt med. Nästan i alla fall. Finns en nära vän som hon alltid behöver vänja sig med vid varje möte. Sen leker de hur fint som helst ;) 
 
Förskola
Förskolan är inget beskymmer alls. Det svåra är egentligen att få henne därifrån! På väg dit vet hon exakt vart hon ska och hon ger sällan en kram men man får "tvinga" henne att i alla fall vinka ;) Men idag tex sprang hon till grinden till lekrummet och vägrade släppa taget när vi skulle gå hem.. Som hon skrattar ändå, det är av glädje hon inte följer med hem! 
 
Fyskiska uppgifter
Hon klär ofta på sig strumpor och skor själv, och med assistans även trosor och byxor. Hon hjälper gärna till i köket med att tömma diskmaskin och laga mat osv. Hon har väldigt bra koll på när vi ska äta frukost och går oftast i förväg och börjar leta upp smör, mackor, frukt osv.
 
Ibland vill hon även hjälpa till att rensa kattlådan.. vilket jag är mindre lycklig över då det är kattsand överrallt.. Tvätta tillhör också en favorituppgift och helst vill hon åka tvättvagnen både ner och upp. 
 
Freja har även slutat med dagblöja (sedan länge, hon var drygt 1 år) och går numer nästan helt på eget bevåg på pottan. Jag är bara i närheten som assistans och att torka osv. I det stora hela kan jag egentligen även ta bort hennes nattblöja då den oftast (5/7 nätter typ) är torr på morgonen. Nackdelen är att hon rör sig så mycket på nätterna så är lite nojjig över att vakna i en kisspöl om det sker en olycka. Hon sover oftast i min säng nämligen och jag har inte överdrivet stora kisskydd att lägga i sängen.. 
 
Vällingen togs bort helt i oktober typ. Nappen har fasats ut den senaste 1-2 månaden. Jag glömde ge henne den en kväll för ett par veckor sedan och då hon inte frågade om den så passade jag på att ta bort den helt. Så nu klassar jag henne som "småbarn" på riktigt då hon inte använder "bebis" saker längre ;) 
 
Kör ett bildrace från arkivet!
 
 
Samt 2 nyare bilder!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mypathtomytruth.blogg.se

En blogg som handlar om mitt liv som ensamstående mamma. Bor i hyreshus på landet med mina 2 barn och våra 2 katter.

RSS 2.0