MR och Svar

Den 13 januari var jag på magnetröntgen och hela undersökningen tog ungefär 30 minuter. För er som inte vet hur en magnetröntgen kan gå till så fick jag ligga på en ställning där de spände fast mitt huvud riktigt ordentligt. Då magnetröntgen är väldigt känsligt så var jag helt förbjuden att röra mig då det blev suddiga bilder.

De rullade/sköt sedan in mig i en ”oval” maskin som dånade fruktansvärt mycket och knakade, tur att jag fick ha musik på! De sista 3-4 minuterna rullade de ut mig och gav mig en platsbit att ha i munnen för att jag skulle bita på den. Detta var för att de skulle ha bilder när käkleden var i öppet läge.

 

Den 27 februari 2014 hade jag en tid hos bettfysiologen och fick svar på min magnetröntgen. Det svar jag fick var att jag har förskjutna diskar i båda käkarna. Detta betyder att jag inte har några ”stötdämpare” som hjälper till med rörelserna när man öppnar och stänger munnen. Mina käkleder på över och under skaver emot varandra. Mina diskar ser dessutom ut som ett timglas medan de ska se ut som en oval cirkel. De är alltså inbuktade på mitten.

 

På båda sidorna har jag indikation på inflammation då jag har mer vätska än normalt i käkarna.

 

På vänster käkled har jag även artros, med andra ord en förslitning på käkleden. (Eftersom att jag inte har några diskar som skyddar)

 


 

 
Bild från sommaren -13
Jessica Jezzz Drougge
2014-03-21 @ 16:46:44
URL: http://blogg.jezzz.se

Intressant... skriv gärna i fortsättningen vad som sker... Är väldigt nyfiken då jag rätt nyligen fått konstaterat EDS (klassisk typ 2, diagnos i oktober -13 och även jan -14 på olika ställen)men även att jag inte har några diskar alls i käklederna (gjorde MRT käkleder i februari) samt lite annan form på käkbenets ledhuvuden...
Får lätt muskulära låsningar samt att knaset med käklederna, kombinerat med instabil nacke och allmänt knas där... ger svåra smärtor i nacke öron käkar och huvud..
Remitterades av husläkaren till käk-kirurgen men de sa jag skulle till bettfysiolog istället.
Ska hämta min bettskena från tandläkaren på måndag, men bettfysiologiska har jag inte hört av än.
Enligt förra tandläkaren är det bara tidsfråga tills käken hoppar helt ur led oxå.

Så.. ja, det e många likheter med ditt... även om du har diskarna kvar men de är fel.
Så...
Hoppas du fortsätter berätta om detta :)

Många kramar

Svar: Vad kul att du tycker det är intressant att läsa! Jag ska självklart fortsätta skriva om min nu diagnoserade EDS. Jag känner igen mig av det du skriver, både låsningar och ofta huvudvärk av käkens smärtor bland annat.

Varma hälsningar Sofia!
Sofia Kjellsson

Jessica Jezzz Drougge
2014-03-29 @ 20:56:28
URL: http://blogg.jezzz.se

(Sorry för sent svar...men ja.. helt ok publicera mina kommentarer ;)
Kram )

Svar: Tack!
Sofia Kjellsson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mypathtomytruth.blogg.se

En blogg som handlar om mitt liv som ensamstående mamma. Bor i hyreshus på landet med mina 2 barn och våra 2 katter.

RSS 2.0